Hoe het groene beeld van gemeente Cranendonck draaide na participatie
Bij het opstellen van het groenbeleidsplan in Cranendonck werd participatie van de inwoners belangrijk gevonden. Aanvankelijk bestond er bij de gemeente enige huiver over de reacties van inwoners, omdat op het gemeentehuis meestal eerder klachten over groen binnenkomen dan positieve geluiden. Hierdoor krijgt de gemeente vaak een negatiever beeld van de gevoelens die spelen binnen de gemeenschap dan er daadwerkelijk zijn. Al snel bleek echter dat inwoners veel enthousiaster bleken te zijn.
Informerend informeren
De aanpak was gericht op ‘informerend informeren’. We gingen de straat op met een groot bord en een ‘waterspel’ om enerzijds de voordelen van groenvoorzieningen te belichten en anderzijds de meningen en wensen van de inwoners te peilen.
Op ons bord stonden aansprekende visuals die in één oogopslag lieten zien wat groen allemaal kan doen: verkoeling bieden, wateroverlast beperken, geluid reduceren, de gezondheid bevorderen, sociale cohesie versterken en de lokale fauna ondersteunen. Dit vergemakkelijkte het gesprek met de inwoners.
Interactief betrekken: meer dan alleen vragen stellen
Met het ‘waterspel’ lieten we op een interactieve manier zien hoe groen kan helpen bij wateroverlast. Het spel toonde een straat van Duplo met zowel private als publieke delen die overwegend versteend is. Tijdens hevige regenbuien staat deze straat regelmatig blank, met alle gevolgen van dien.
De deelnemers werden uitgedaagd om oplossingen te bedenken voor dit waterprobleem. Met elk groen idee konden punten verdiend worden. Deze oplossingen konden zowel publiek als privaat worden ingezet, wat inwoners liet zien dat ook zij een cruciale rol kunnen spelen in het aanpakken van deze problematiek. Het riool, als basisvoorziening, was al inbegrepen in het model. De uiteindelijke oplossing moest een combinatie van publieke en private inspanningen zijn.
Participatie wordt in onze ogen dan ook veel meer; ‘Doet u mee, we hebben u nodig!’, dan alleen maar de vraag; ‘wat vindt u ervan?’
Aanvullende enquête
Naast de straatgesprekken die we gevoerd hebben, hebben we ook nog een enquête uitgezet. Deze is in totaal 205 keer ingevuld. Er is allereerst in algemene zin gevraagd hoe de respondenten tegen het groen in hun buurt aankijken. Op een schaal van 1 (ik vind groen NIET belangrijk) tot 10 (ik vind groen WEL belangrijk) komt er een gemiddelde uit van 9,4!
Gemiddeld geven respondenten een 9,4/10 om aan te geven hoe belangrijk zij groen vinden! |
Ook in de enquête hebben we meer uitleg gegeven over de voordelen van groen.
Positieve inzichten van inwoners
Uit zowel deze digitale enquête als de gesprekken op straat bleek dat verreweg de meeste inwoners heel positief zijn over meer groen in hun gemeente. Ze benadrukten echter dat het belangrijk is dat de gemeente duidelijk uitlegt wat de voordelen van groen zijn en wat zij er persoonlijk bij winnen.
Als groen wat wilder wordt aangelegd, moet wel duidelijk zijn dat dit expres zo is gedaan. Door de eerste meter netjes te maaien, de overhangende randen goed te verzorgen en te zorgen dat stoepen en fietspaden goed begaanbaar blijven, ziet iedereen dat er zorgvuldig en met een specifiek doel wordt gewerkt aan het groenbeheer, en dat het niet om verwaarlozing gaat.
We vertellen je graag meer over participatie bij vergroeningsprojecten. Uiteraard komen we ook graag eens langs voor een persoonlijk gesprek of een lunchlezing met jouw team. Neem daarvoor contact op met onze adviseur vergroening Lieke Willems.
Dit artikel werd geschreven door Lieke Willems en Solinde Vos.
0 comments on Hoe het groene beeld van gemeente Cranendonck draaide na participatie