Hoe ambities bijdragen aan een betere meerjarenprogrammering
Moet een weg die volop wordt gebruikt door wielrenners meer prioriteit krijgen?
Ik woon aan de voet van een Nederlandse heuvel. Van die heuvel komen elke avond tientallen wielrenclubjes afgestormd terwijl ze van fietser tot fietser schreeuwen dat er een scheur in het asfalt zit of dat er water op de weg ligt. Het asfalt van deze weg is aangelegd in de jaren 50 en ligt er op sommige plekken volgens de CROW-methodiek bij op D-niveau (slecht niveau). Waarom ligt er een weg die zoveel wordt gebruikt er zo slecht bij?
Het antwoord is niet ingewikkeld. De wegen in woonwijken worden in mijn gemeente op een B-kwaliteit beheerd. Om aan het criterium ‘B’ te voldoen, hanteert mijn gemeente de norm dat maximaal 20% van de openbare ruimte een lage (‘C’) of zeer lage kwaliteit (‘D’) mag hebben. Dat er een deel van de wijk in slechte staat verkeerd is niet raar en conform beleid.
Elders in de wijk zijn het afgelopen jaar veel woonstraten vervangen. Straten die nagenoeg hetzelfde weer zijn teruggelegd. Het roept bij mij de vraag op of mijn straat niet meer recht van spreken zou hebben. Zou mijn straat voorrang moeten krijgen ten opzichte van andere wegen omdat er veel wielrenners over rijden, omdat er scheuren in zitten en omdat er water blijft staan na een regenbui?
Prioriteren
Vanuit PLANTERRA werken we met een prioriteringsmethodiek voor het opstellen van meerjarenprogrammering Openbare Ruimte waarin niet alleen de technische onderhoudsstaat telt, maar ook de ambities van de gemeente (bijvoorbeeld op het gebied van recreatie of klimaatadaptatie) worden gevisualiseerd op kaart en vertaald in een score. Alleen door ook de ambities mee te wegen, ontstaat namelijk een eerlijkere en objectievere afweging.
Vanuit recreatieve ambities (zie Strava) scoort mijn straat hoog, een hemelwaterkaart laat zien dat er na harde regenbuien een paar uur water op straat staat, de technische inspectiekaart brengt gebreken in het asfalt in beeld en het aantal meldingen laat de parkeeroverlast zien. Niet op elke ambitie zal mijn straat echter hoog scoren. Vanuit het oogpunt van hittestress is er weinig urgentie en de biodiversiteit ligt relatief hoog door het vele gevarieerde groen.
Stapelen van kaarten
Toch wordt kaart na kaart duidelijker dat er ontzettend veel kansen liggen om mijn straat niet alleen te vervangen, maar ook te verbeteren. Een combinatie van techniek en ambitie maken dit tot een zeer urgente vervanging ten opzichte van een straat waar misschien alleen de onderhoudsstaat slecht is.
Deze vorm van prioriteren is binnenkort terug te vinden in ons vernieuwde PRIOR-platform. Het maakt van een vervanging een verhaal van kansen. Juist dat verhaal, die discussie op projectniveau is wat we nodig hebben om betere openbare ruimten te maken. Ik pleit ervoor om de wielrenners te belonen. Wanneer je als ambitie hebt dat je wil werken aan een gezonde stad, dan moet je de mensen die gezond bezig zijn ook een beetje belonen met een strak wegdek.
Contact
Meer weten over onze nieuwe prioriteringsmethodiek en het platform? Neem contact op met Jeroen Bruinenberg via jeroen.bruinenberg@planterra.nl.
0 comments on Hoe ambities bijdragen aan een betere meerjarenprogrammering