
Programmeren en prioriteren: “met de juiste data en afstemming, maak je de juiste keuzes”
PLANTERRA werkt samen met verschillende mensen uit het vakgebied die onderdeel zijn van onze flexibele schil. Deze keer zetten we Danny Buijink in het zonnetje. We kennen hem al een tijdje, maar onlangs is hij nieuwe opdrachten gestart samen met collega’s Anna Klinkspoor en met Harmen Zwijgers. Al 12 jaar is hij werkzaam binnen het vakgebied Beheer openbare ruimte, waarin hij verschillende functies heeft vervuld. Danny en Anna hebben net de rapportage afgerond voor het meerjarig uitvoeringsprogramma openbare ruimte voor gemeente Wageningen. In dit interview vertelt hij hier meer over en gaat hij ook in op de kansen die blockchain biedt voor de beheerders van de openbare ruimte.
Kun je jezelf kort beschrijven?
“Ik ben getrouwd en vader van twee kinderen, twee dochters van 9 en 12. We wonen in Hendrik-Ido-Ambacht. Sinds 12 jaar ben ik actief in het domein beheer openbare ruimte. Daarvoor ben ik makelaar geweest en heb ik voor een groot ICT-bedrijf en een mkb gewerkt. Mijn eerste klus in het domein openbare ruimte was voor gemeente Albrandswaard, als coördinator Beheer Openbare Ruimte (BOR).”
“Daarna heb ik zes jaar voor gemeente Zwijndrecht gewerkt als teammanager BOR. In deze rol ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met PLANTERRA bij het schrijven van een IBOR-plan. Hiernaast was ik toentertijd met een hele gave klus bezig binnen de Drechtstedelijke samenwerking. Achteraf gezien was dit de aanzet om als zelfstandig IBOR-professional verder door het leven te gaan.”
Wat voor klus was dit?
“Samen met de zes Drechtsteden, gemeenten Hendrik-Ido-Ambacht, Dordrecht, Alblasserdam, Sliedrecht, Papendrecht en Zwijndrecht (Hardinxveld-Giessendam hoorde hier toen nog niet bij) onderzochten we op procesniveau waar de kansen lagen om op een gestructureerde wijze samen te werken binnen het domein Beheer Openbare Ruimte.
We maakten daarbij gebruik van Lean Six Sigma. Deze methode gebruikt een datagestuurde review om fouten of defecten in een bedrijf of bedrijfsproces te beperken. Op deze manieren hebben we de overeenstemmingen, verschillen en samenwerkingskansen verder in beeld gebracht. Ik ben toen gedurende een jaar voor één dag in de week hiermee bezig geweest. Zo is het idee uiteindelijk geboren om parttime voor mezelf te beginnen.
Drie jaar geleden ben ik begonnen als directeur van de gemeenschappelijke regeling Ingenieursbureau Krimpenerwaard. Dit was uiteindelijk geen fulltime baan, dus hield ik steeds meer uren over voor mijn eigen klussen. Twee jaar geleden ben ik begonnen als interim programma-adviseur IBOR voor gemeente Zuidplas. Ik help de beheerorganisatie bij het nadenken over welk programma we moeten opstellen voor vervangingen en herinrichtingsprojecten en ben gedelegeerd opdrachtgever voor de uitvoering hiervan.
De basis hiervoor hebben we opgenomen in het DIOR, een duurzaam handboek voor de inrichting van de openbare ruimte. Ook ontwikkelen we een beheervisie voor de gemeente om tot een beter afwegingskader te komen voor toekomstige vervangingsopgaven in de openbare ruimte.”
Hoe ben je met PLANTERRA in contact gekomen?
“Dat is wel een leuke anekdote! Het afdelingshoofd van gemeente Zwijndrecht, van wie ik het coördineren van een nieuw beheerplan had overgenomen, had minder inhoudelijke affiniteit met de openbare ruimte en de opdracht aan PLANTERRA gegund. Het plan dat er op dat moment lag, was niet helemaal naar mijn smaak. We hebben toen het hele plan omgegooid. Daar schrok Marco Hommel eerst wel even van, maar uiteindelijk hebben we samen een heel mooi product gemaakt! Sindsdien hebben we altijd contact onderhouden.”
“Samen met collega Gert Oosterhuis heb ik een project in Midden-Groningen gedaan. Ze vroegen ons om de arealen en beheerkosten die ze nodig hadden te controleren en daarnaast een capaciteitsindicatie te doen van de nieuw in te richten organisatie. Er bleek een behoorlijk personeelstekort te zijn. Vanuit Lean Six Sigma hebben we een methodiek ontwikkeld om te bepalen hoeveel mankracht en tijd er nodig zou zijn. Dit was afhankelijk van het gewenste regiemodel dat de gemeente zou kunnen gaan gebruiken. Uiteindelijk hebben we hier twee scenario’s voor gemaakt.”
“Samen met Evert Jan heb ik in Baarn gewerkt aan het Integraal Beheerplan Openbare Ruimte. Ook hier hebben we een analyse van de huidige situatie gemaakt. Wat missen we in het proceseigenaarschap? Wat gaat er goed en wat niet? Hoe zijn de rollen verdeeld in relatie tot de opgaves? Hoe toekomstbestendig is de beheerorganisatie?”
Wat doe je op dit moment samen met PLANTERRA?
“Samen met collega Anna heb ik zojuist gewerkt aan een project voor gemeente Wageningen. Vanuit PRIOR werkt Wageningen toe naar een programma. Hierin geven ze inzicht in de projecten in de openbare ruimte die op de planning staan. Al deze informatie zat al die tijd in het hoofd van een persoon en dat wilden ze graag inzichtelijk en begrijpelijk hebben voor onder andere de raad. Het heeft geresulteerd in een drieledige rapportage: een terugkijk, de tussenstand van lopende projecten en een vooraankondiging van nieuwe projecten vermeld in de kadernota. De rapportage dient ook als format, zodat ze het in de toekomst op deze manier zelf kunnen doen.”
Hoe zijn jullie te werk gegaan?
“Voor de structuur hebben we een Excel-overzicht gemaakt, waarin de opdrachtgever de onderdelen kan vullen. Hierin zijn ook de financiën inzichtelijk gemaakt. Aan de hand van de tien thema’s en beleidsdoelen uit het coalitieakkoord leggen we de link met de projecten. Anna werkte alle projectomschrijvingen uit en illustreerde deze doormiddel van foto’s van de locaties vóór de ingrepen en ná de ingrepen in de openbare ruimte die gemeente Wageningen de afgelopen jaren heeft gedaan. Het leuke aan zulke klussen is dat je meteen collega’s leert kennen binnen PLANTERRA.”
Waar ligt jouw grootste kracht in dit project?
“Vooral in het organiseren van het proces. Ik heb zelf ook in zijn functie gezeten, waardoor ik de scherpere vragen weet te stellen. Beheerorganisaties zijn altijd druk bezig met de dag van vandaag. Beheer heeft zeker met het hier en nu te maken, maar ook de toekomst! De beleidsdoelen veranderen, waardoor ook de rol van de beheerder verandert. Aan de andere kant moet je de basis goed blijven doen, maar maak die verbinding met de toekomstige en huidige opgaven. Heb je hiervoor de juiste kaders? Krijg je rugdekking van de raad? Is er een beperking in budget? En als je in gesprek gaat, weet je wat voor ruimte je hebt?”
Heb je nog goede tips voor het maken van een meerjarenprogrammering?
“Het is belangrijk dat je je data goed op orde hebt in combinatie met een goed afwegingskader. Ik ben zelf erg gecharmeerd van PRIOR, waarin je scores kunt geven om zo te bepalen welke projecten voorrang krijgen. Aan de hand van GIS-kaarten bepaal je in welke gebieden er bijvoorbeeld opgaves liggen ten opzichte van wateroverlast of droogte, waar de hotspots zijn qua verkeersdrukte en verkeersveiligheid, op welke plekken de toegankelijkheid niet optimaal is en welke sociale kenmerken bepaalde gebieden hebben. Bijvoorbeeld het percentage overgewicht onder jongeren of waar veel eenzame ouderen wonen.”
“Vanwege mijn interesse in technologische ontwikkelingen in combinatie met organisatiekunde heb ik begin dit jaar een opleiding “Blockchain organiseren” gevolgd. Blockchain is gebaseerd op het internet principe waarbij peer-to-peer informatie gedeeld kan worden (e-mail bijvoorbeeld). Echter, bij een blockchain kunnen er onmuteerbaar en nagenoeg frictieloos transacties vastgelegd worden. Moet je voorstellen dat de transactie van de verkoop van een huis net zo makkelijk is als het versturen van een e-mail? Vanuit de techniek is dit mogelijk!”
“Blockchain werkt vooral goed in een keten, op een groot schaalniveau. Als je kijkt naar de ondergrond is er veel infrastructuur aanwezig van verschillende partijen, zoals nutsbedrijven en de gemeente. Hoe ga je dan goed met elkaar om in relatie tot die ondergrondse infrastructuur en hoe zorg je ervoor dat er geen onnodige stagnatie ontstaat of dat de straat twee tot drie keer open moet in korte tijd? Als je dat goed op elkaar afstemt, met de juiste (rijke) data in combinatie met een goede samenwerkingsorganisatie, kun je veel maatschappelijke rendement realiseren, vollere keuzes maken en dus veel frictie weg organiseren”

Contact
Benieuwd wat Danny voor jou kan doen, neem dan contact met hem op!
0 comments on Programmeren en prioriteren: “met de juiste data en afstemming, maak je de juiste keuzes”