Hoe beheerders met beeldspraak meer gedaan krijgen
Overheden produceren bergen non-fictie. Vaak wordt dit gezien als vrijbrief om saaie rapporten te schrijven die uitblinken in inhoud. Titels hebben de naam het onderwerp, de opbouw is als een wetenschappelijk proefschrift en het gebruik van creativiteit lijkt een zonde. En dat terwijl de mensen waar ze voor werken snakken naar goede verhalen. Drie voorbeelden om als beheerder betere verhalen te vertellen en je raad, college en inwoners te overtuigen.
Mensen zijn van nature verhalenvertellers en hebben verhalen ze nodig om de complexe wereld te begrijpen. Zelfs saaie en moeilijke informatie wordt beter onthouden als het in verhaalvorm wordt aangeboden. Dit komt doordat verhalen de amygdala activeren (een klein amandelvormig stukje in de hersenen) die betrokken is bij het aansturen en verwerken van emoties. Emoties waardoor we ons kunnen inleven, luisteren we door verhalen zelfs een beloning kunnen voelen.
We snakken naar verhalen, maar hoe schrijf je dan een goed verhaal voor een beleidsplan openbare ruimte of een beheerplan?
Beeldspraak en het vaasje van Rutten
Cabaretiers staan erom bekend dat ze op verrassende, originele en treffende wijze een onderwerp weten te omschrijven en de aandacht van het publiek weten te trekken. Hierbij maken ze vaak gebruik van beeldspraak:
- ze maken vergelijkingen;
- gebruiken metaforen;
- en ze maken gebruik van personificatie.
Ook politici maken volop gebruik van beeldspraak. Rutte vergeleek Nederland vorig jaar in een open brief met een ‘vaasje dat we met zeventien miljoen gewone en bijzondere mensen vasthouden.’ Geen originele metafoor, maar wel treffend. We moeten het samen doen!
Beeldspraak is echter niet voorbehouden aan cabaretiers of politici. Ook beheerders mogen hun creativiteit aanspreken om betere verhalen te vertellen. In de wereld van beheer gaat het over vakken in een slechte technische staat, wegen met craquelé, verouderde kolken en speelvoorzieningen die moeten voldoen aan de WAS. Dit zijn de verhalen die worden verteld in het politieke spel.
Hieronder vier veelvoorkomende problemen uitgelegd aan de hand van beheerdersbeeldspraak.
1. Onderhoudskosten wegareaal lopen op, omdat er te weinig wordt vervangen
Het wegareaal is vergelijkbaar met een Ford Mondeo uit 1994. De Ford is in 2002 volledig afbetaald, maar er wordt nog steeds in gereden. Inmiddels staat er 500.000 kilometer op de teller en staat de Ford constant bij de garage voor reparatiewerkzaamheden. Het is een no brainer om de Ford te vervangen. Het wordt tijd dat we een nieuwe openbare ruimte gaan kopen.
2. De gegevens van arealen zijn niet op orde
‘Het is alsof we een businessplan gaan schrijven voor een landbouwbedrijf, maar we weten niet hoeveel land we hebben, wat voor ondergrond er is, in welke staat onze grond verkeerd. Dat zijn we aan het doen.’
3. Een nieuwe speelplek wordt besproken tijdens een bewonersavond
Het is alsof we op een Apple-event mensen hun mening gaat vragen over het gebruik van Microsoft Word. Of alsof we een groep volwassen verrassen met de nieuwste theatershow van K3.
De Nieuwe Landheer
Communicatie is een van de speerpunten van PLANTERRA. Het is ons doel om de complexe wereld van beheer begrijpelijk te maken. Het gebruik van beeldspraak is daarvoor een prachtig middel. Graag praten we met u over uw uitdagingen en kansen. Lees ook hoe we het beleidsplan openbare ruimte in Baarn vormgaven aan de hand van De Nieuwe Landheer.
Jeroen Bruinenberg
jeroen.bruinenberg@planterra.nl
0 comments on Hoe beheerders met beeldspraak meer gedaan krijgen