Hoe de nieuwsbrief voor Stadsbeheer bijdraagt aan meer betrokkenheid en werkplezier in Nijmegen
Bij Stadsbeheer in de gemeente Nijmegen werken meer dan 160 mensen op verschillende afdelingen. Samen met de gemeente maken we vijf keer per jaar een interne nieuwsbrief. Het ontwikkelde zich van een PowerPointpresentatie tot een glossy-achtige nieuwsbrief waarin het managementteam werknemers informeert, maar er ook volop ruimte is voor hobby’s en verdiepende artikelen als wat een marktmeester nou eigenlijk doet.
Het managementteam zocht in 2018 naar een manier om collega’s te informeren over de zaken die worden besproken in het mt. Inge van den Hoogen, strategisch adviseur beheer openbare ruimte en projectleider van de nieuwsbrief: ‘Het mt had de wens om niet alleen strak te informeren, maar ook een nieuwsbrief te maken die leuk is om te lezen. Elke nieuwsbrief begint daarom met een bericht vanuit het mt, als een soort column, aangevuld met rubrieken en inhoudelijke verhalen. Elke editie is er een column van een intern schrijftalent, bespreekt een collega iets wat beter had gekund in Fouten maken mag en is er een fotocollage, de huisdierencollage was een grote hit.´
Artikel is een klein cladeautje
De nieuwsbrief wordt erg gewaardeerd door de collega’s. Van den Hoogen: ‘In een enquête kregen we een dikke zeven.’ De waardering is daarnaast niet de enige graadmeter vindt Van den Hoogen. ‘Voor veel collega’s is het ook een klein cadeautje om in de nieuwsbrief te komen. Ze vinden het leuk om over hun werk te vertellen of over hobby’s die ze buiten het werk om hebben. We hebben al mensen gehad die vertelden over hun vliegbrevet, het houden van bijen en hun vrijwilligerswerk als jeugdwerker. Dat levert ook bij het koffiezetapparaat een stuk leukere gesprekken op.’
We hebben zoveel te vertellen
Geïnterviewd worden is niet het enige cadeautje. Er is ook volop ruimte voor complimenten. ´Complimenten van bewoners komen in de nieuwsbrief, maar ook steeds meer collega’s delen via de nieuwsbrief complimenten uit aan elkaar.´ Iedereen is zo betrokken dat de frequentie van de nieuwsbrieven zelfs is toegenomen. Van den Hoogen: ‘We hebben zoveel te vertellen dat we besloten hebben om in plaats van vier keer, vijf keer per jaar te verschijnen.’
Vernieuwde vormgeving
Wat nog bijdraagt aan de status van de nieuwsbrief is de vernieuwde vormgeving. Van den Hoogen: ‘Afgelopen december hebben we een nieuw concept geïntroduceerd met meer fotomateriaal. Vanuit PLANTERRA waardeer ik echt de opmaak. Dat is iets wat wij echt niet zouden kunnen. Het is bijna glossy-achtig.’ Het draagt bij aan het positieve gevoel rondom de nieuwsbrief. ‘De nieuwsbrief is intern gericht, maar de losse artikelen worden volop gedeeld op LinkedIn. Mensen zijn er echt trots op en het is een feest om te maken. Ik denk dat het een belangrijk middel is om collega’s te informeren over inhoudelijke ontwikkelingen binnen de afdeling en dat het ook heel goed werkt als middel om direct, maar ook indirect, waardering uit te spreken naar collega´s.’
0 comments on Hoe de nieuwsbrief voor Stadsbeheer bijdraagt aan meer betrokkenheid en werkplezier in Nijmegen