“Ik ben nog iedere dag blij met mijn achtergrond als communicatieadviseur”
Interview Monique Wiegers – Wijkbeheerder gemeente Zwolle
Sinds het voorjaar van 2020 maakt Zwolle gebruik van het platform MijnWijkplan, omgedoopt door de Blauwvingers tot MijnWijk Zwolle. Een kleine anderhalf jaar later, in het najaar van 2021, leek ons een goed moment om uitgebreid stil te staan bij de wijkbeheerder, een van de personen die vanuit de gemeente veel gebruik maakt van het platform. Monique Wiegers is wijkbeheerder in Stadsdeel Noord en was daarvoor communicatieadviseur. Maar wat doet een Wijkbeheerder eigenlijk? En wat heeft een wijkbeheerder aan MijnWijk(plan)? En hoe helpt het platform bij de communicatie tussen de wijkbeheerder en de bewoners?
Welke rollen heeft een wijkbeheerder?
‘’Als wijkbeheerder heb ik drie rollen. Ik ben aanjager: ik kijk welke initiatieven levensvatbaar zijn en welke mensen binnen de gemeente we nodig hebben om bij zo’n initiatief aan te haken. Ik betrek bewoners op hun beurt ook bij initiatieven van de gemeente om ook hun wensen te inventariseren bijvoorbeeld.
Daarnaast ben ik regievoerder: ik ben de verbinding tussen bewoners onderling bij het starten van initiatieven. Ik geef tips en trucs over hoe ze draagvlak kunnen creëren in de buurt en bouw aan duurzame relaties in de wijk met netwerkpartners en maatschappelijke organisaties. Ik ben ook verbinder tussen bewoners en de gemeente. Ik laat bewoners bijvoorbeeld weten waar ze subsidies kunnen aanvragen.
De derde rol van een wijkbeheerder is adviseur: vanuit mijn kennis van de wijk, geef ik de organisatie advies over wat er speelt in de wijk en waar de ingangen in de wijk zitten. We geven advies als professional op het gebied van bewonersparticipatie en bewonerscommunicatie.’’
Sinds juni 2020 werken jullie met de online participatietool MijnWijk Zwolle. Hoe zag de communicatie met bewoners eruit voor MijnWijk Zwolle?
“De communicatie zit vooral in dat mensen weten hoe ze ons kunnen vinden en waarvoor we als wijkbeheerder aan de lat staan. Voorheen hadden we de doe-mee-ideeënkaart. Dat was een soort inspiratiekaart. Hierbij misten we een aantal dingen. De kaart bestond uit omschrijvingen vanuit de gemeente van inspirerende initiatieven, in plaats van eigen omschrijvingen van initiatiefnemers.
Daarnaast sprak ik met bewoners over initiatieven via de mail en de telefoon. Op die manier was de communicatie rondom initiatieven niet openbaar. En waren buurtbewoners veelal afhankelijk van de initiatiefnemers voor informatie over het initiatief en van de manier waarop een initiatiefnemer de communicatie met de wijk oppakt.”
Wat is de impact van het platform op de wijk en op bewoners?
‘’Het platform biedt veel transparantie. Dat was ook één van de belangrijkste overwegingen om over te stappen op een online participatietool. Op MijnWijk Zwolle kunnen bewoners reacties zien van elkaar en kan iedereen op zijn eigen manier zijn wensen en plannen vormgeven.
Het is mooi om deze communicatie tussen bewoners vorm te zien krijgen op zo’n platform. Bewoners kunnen ook de reacties van mij als wijkbeheerder zien. Verder zijn bewoners dankzij het platform ook niet meer afhankelijk van de initiatiefnemer, maar iedereen heeft nu de ruimte om zijn zegje te doen.
‘’De belangrijkste verandering is dat
het platform uitstekend dient als inspiratiebron’’
De belangrijkste verandering is dat het platform uitstekend dient als inspiratiebron. Voor allerlei thema’s inspireert het platform bewoners voor initiatieven in hun eigen wijk, zonder dat wij daar als wijkbeheerders iets voor hoeven te doen.
Dit was een andere reden waarom wij gebruik zijn gaan maken van MijnWijk. De bewoners plaatsen en vormen de ideeën zelf. Dat maakt ook wel dat het platform een stukje trots en eigenaarschap creëert voor de wijk. Bewoners kunnen door MijnWijk laten zien wat voor mooie dingen ze gedaan hebben in de wijk.’’
En wat is de impact van het platform op jouw werk als wijkbeheerder?
‘’We hoopten dat de komst van MijnWijk Zwolle ons tijdwinst zou opleveren. Tot nu toe is dat niet het geval. Maar de tijd die we in MijnWijk stoppen, heeft absoluut een duidelijke meerwaarde. Voorheen kwam alles via de mail en was ik afhankelijk van de initiatiefnemer. De initiatiefnemer moest vervolgens communiceren naar andere bewoners over het initiatief, maar soms was het ook nodig dat wij als wijkteams brieven rondstuurden om te checker of er wel daadwerkelijk draagvlak was. De komst van het platform zorgt ervoor dat de verantwoordelijkheid over bewonersinitiatieven meer wordt gedeeld tussen bewoners en gemeente. Het is beter in balans.
En hoewel het ons soms meer tijd kost, zorgt het platform er ook voor dat we beter onze tijd kunnen investeren in die initiatieven waar de energie zit. Bewoners kunnen hun ideeën niet meer bij ons over de schutting gooien, maar kunnen en moeten op het platform zelf opzoek naar draagvlak. Hierdoor zijn wij geen energie meer kwijt aan initiatieven die van zichzelf al weinig energie en draagvlak hadden. De commitment van bewoners wordt groter door MijnWijk.’’
Je bent hiervoor werkzaam geweest als communicatieadviseur. Hoe helpt dat jou in je werk als wijkbeheerder?
‘’Zowel ik als mijn collega Marjolein zijn communicatieadviseur geweest. Deze achtergrond komt ons heel goed van pas. Het werk is bijna alleen maar communicatie, dus je moet als wijkbeheerder iets met communicatie hebben. Ergens voelt mijn huidige functie nog steeds als communicatieadviseur maar dan in een ander jasje.
“Iedere wijkbeheerder moet communicatief zeer vaardig zijn”
Als communicatieadviseur sta je vaak wat verder af van wat er met jouw communicatie gebeurt en hoe dat aankomt bij mensen. Terwijl het als wijkbeheerder heel zichtbaar is. In mijn huidige functie is het prachtig om direct te zien wat mijn communicatie doet in de wijk en met bewoners.’’
Geschreven door Harmen Zwijgers en Fernand Schuurman.
Contact
Meer weten over de online participatietool MijnWijkplan? Neem dan contact op met onze adviseur Lieke Willems.
0 comments on “Ik ben nog iedere dag blij met mijn achtergrond als communicatieadviseur”