De beheersverordening heeft dezelfde juridische status als een bestemmingsplan en is er met als doel om bestaande situaties op een begraafplaats vast te leggen. Dit document kan in plaats van een bestemmingsplan worden opgesteld en is de basis voor het beheer en gebruik van gemeentelijke begraafplaatsen. Het document bestaat uit verschillende artikelnummers die uiteenlopende onderwerpen behandelen. Het definieert begrippen en beschrijft regels voor het reserveren van graven, de openingstijden, de verschillende soorten graven, de indeling
Het maken van een tarieventabel voor begraafplaatsen vereist een gestructureerde aanpak waarbij je de verschillende kostenposten in kaart brengt. In de volgende vijf stappen zetten we uiteen waar je in ieder geval aan moet denken; 1. Bepaal welke diensten en producten moeten worden opgenomen in de tarieventabel. Denk aan: Grafrechten voor de verschillende soorten graven, bijvoorbeeld algemeen graf, familiegraf, kindergraf urnengraf, etc.Onderhoudskosten, voor het onderhoud van het graf en de begraafplaatsKosten voor het openen en
De begrippen natuurbegraafplaats en natuurlijk begraven worden veel door elkaar gebruikt. Het verschil tussen een natuurbegraafplaats en natuurlijk begraven ligt in het concept en de uitvoering van het begraven. De natuurbegraafplaats Een natuurbegraafplaats is een specifiek aangewezen gebied, vaak in een natuurgebied zoals een bos of een ander landschappelijk waardevol terrein. Het doel van een natuurbegraafplaats is om de natuur te beschermen en te versterken. Er worden geen grafstenen geplaatst en de graven worden vaak
Het BBV heeft een enorme impact op het beheer van de openbare ruimte. In deze masterclass op 3 oktober 2024 leer je hoe het zit met verplicht activeren, kapitaallasten en afschrijvingstermijnen én wat je er als professional in de openbare ruimte mee kunt. Naar het inschrijfformulier Adviesbureau PLANTERRA (het adviesbureau voor de openbare ruimte) en JE Consultancy (het adviesbureau voor overheidsfinanciën) organiseerden al tientallen succesvolle masterclasses over de keuzes die je in de financiering van
Bij PLANTERRA hechten we waarde aan het betrekken van inwoners bij plannen voor de openbare ruimte. Dat doen we bij het opstellen van beleidsplannen, maar in de gemeente Drimmelen ook bij een ruimtelijk project dat we begeleid hebben. Inwoners zijn namelijk de ervaringsdeskundigen als het aan komt op ‘hun’ openbare ruimte. Juist daarom is het belangrijk om met een plan te komen waar zij achterstaan. Dit artikel laat zien hoe we te werk zijn gegaan.
De belangstelling voor participatie was zo’n tien jaar geleden groot. Veel gemeenten stimuleerden zelf- en medebeheer van inwoners in de openbare ruimte. Door onder andere de economische teruggang was er de afgelopen jaren veel minder aandacht voor participatie. Bij veel gemeenten leek er zelfs ‘participatiemoeheid’ te ontstaan. Maar met de Omgevingswet als aanjager komt participatie nu weer op de kaart bij veel gemeenten. Dit vraagt echter ook om een vernieuwde visie en aanpak van participatie,
Wanneer ik ’s ochtends uit de auto stap, de wind om mijn oren slaat en een uitgestorven speelplaats zie, ben ik benieuwd wat deze dag gaat brengen. Verkleumd pakken mijn collega en ik alles uit de auto en installeren we ons op een goed zichtbare plek. En daar staan we dan: met banner, tafel, foto’s en een kaart van de gemeente Dalfsen. In eerste instantie lijken de straat en de speelplek uitgestorven op deze woensdagochtend,
Bij het opstellen van het groenbeleidsplan in Cranendonck werd participatie van de inwoners belangrijk gevonden. Aanvankelijk bestond er bij de gemeente enige huiver over de reacties van inwoners, omdat op het gemeentehuis meestal eerder klachten over groen binnenkomen dan positieve geluiden. Hierdoor krijgt de gemeente vaak een negatiever beeld van de gevoelens die spelen binnen de gemeenschap dan er daadwerkelijk zijn. Al snel bleek echter dat inwoners veel enthousiaster bleken te zijn. Informerend informeren De